شاخص‌های آموزش و توسعه در تجزیه و تحلیل منابع انسانی از ابزارهای کلیدی ارزیابی و بهبود عملکرد سازمان‌ها محسوب می‌شوند. از جمله مهمترین کارکردهای تجزیه و تحلیل شاخص‌های آموزش و توسعه را می‌توان شامل افزایش توانمندی‌های کارکنان (آموزش‌های مستمر، کسب توانایی‌های جدیدو بهبود عملکرد)؛ شکل‌دهی به فرهنگ یادگیری (سازمان‌هایی که بر روی آموزش و توسعه سرمایه‌گذاری می‌کنند، فرهنگی از یادگیری مداوم ایجاد می‌کنند که منجر به نوآوری و تقویت روحیه تیمی می‌شود)؛ و پاسخگویی به تغییرات محیطی (آموزش مداوم به سازمان‌ها امکان می‌دهد که به سرعت واکنش نشان دهند و خود را با شرایط جدید سازگار کنند) برشمرد. 

همچنین بیشتر بدانید: «شاخص‌های کلیدی مدیریت عملکرد در تجزیه و تحلیل منابع انسانی»

 1. میانگین فراگیران در کلاس های آموزش (Average Training Class Size)

هدف: این شاخص به ما کمک می‌کند تا اندازه و ترکیب کلاس‌های آموزشی را اندازه‌گیری کنیم و تعیین کنیم که آیا تعداد کافی از شرکت‌کنندگان برای تضمین کیفیت یادگیری در کلاس وجود دارد یا خیر 

بینش تجاری: نشان‌دهنده پتانسیل یادگیری از طریق تعاملات درون‌کلاسی و برقراری ارتباط است که بر کیفیت نتایج آموزشی تأثیرگذار است 

2. نرخ ترک آموزش الکترونیکی (e-Learning Abandonment Rate)

هدف: شناسایی میزان ترک کردن دوره‌های آموزشی آنلاین به ما کمک می‌کند تا مشکلات و نقاط ضعف در متدها و محتواهای آموزشی را شناسایی کنیم و بهبودهایی را در ارائه آموزش آنلاین انجام دهیم

بینش تجاری: این شاخص می‌تواند به شناسایی مشکلات کاربران در نگهداری انگیزه و وابستگی به کیفیت دوره‌های آنلاین کمک کند و شرایط را برای بهبود ارائه دیجیتالی برنامه‌های آموزشی فراهم کند 

همچنین بیشتر بدانید: «شاخص‌های کلیدی جذب و استخدام در تجزیه و تحلیل منابع انسانی»

3. هزینه آموزش به ازای هر فرد (Training Expense Per Employee)

هدف: کنترل و ارزیابی هزینه‌های آموزش باعث بهینه‌سازی منابع و تعیین اولویت‌ها در برنامه‌ریزی آموزشی می‌شود

بینش تجاری: این عدد می‌تواند معیار مناسبی برای ارزیابی اثرگذاری آموزش بر کسب‌وکار و بازگشت سرمایه‌گذاری باشد

4. مدت زمان آموزش به ازای هر نیروی کار تمام وقت (Training Hours Per FTE)

هدف: این اقدام به تخمین زمان لازم برای آموزش کارکنان کمک می‌کند و می‌تواند نشان‌دهنده تعهد سازمان به رشد و توسعه افراد باشد 

بینش تجاری: درک اینکه چقدر زمان صرف آموزش می‌شود می‌تواند به برنامه‌ریزی بهینه‌تر برای زمان‌بندی منابع انسانی و تأثیرگذاری بر عملکرد کلی سازمان کمک کند

5. ضریب نفوذ آموزش (Training Penetration Rate)

هدف: نشان‌دهنده میزان دسترسی و مشارکت کارکنان در برنامه‌های آموزشی است که می‌تواند به بهبود فرهنگ یادگیری در سازمان کمک کند

بینش تجاری: این معیار می‌تواند بیانگر تعهد سازمان به سرمایه‌گذاری در رشد کارکنان و ایجاد فرهنگی منطبق بر یادگیری مداوم باشد