داشبوردهای تجزیه و تحلیل آموزش، به مدیران این امکان را می‌دهند که به صورت لحظه‌ای و بصری عملکرد برنامه‌های آموزشی را رصد کنند، روندهای یادگیری را شناسایی کنند و بازخوردهای اساسی را از سراسر سازمان جمع‌آوری نمایند. این ابزارهای تحلیلی نه تنها به بهینه‌سازی فرآیندهای آموزشی و هزینه‌ها کمک می‌کنند، بلکه از طریق تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها، امکان شناسایی نقاط قوت و ضعف در مهارت‌های کارکنان را فراهم می‌آورند. در این مقاله شاخص های مهم آموزش و توسعه منابع انسانی در قالب داشبورد اختصاصی آموزش و توسعه ارائه شده است. 

همچنین بیشتر بدانید: «شاخص‌های کلیدی آموزش و توسعه در تجزیه و تحلیل منابع انسانی»

1. تعداد مشارکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی

تعریف: این شاخص به تعداد کارکنانی اشاره دارد که در دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند. این عدد می‌تواند شامل دوره‌های حضوری، آنلاین یا ترکیبی باشد.

هدف از اندازه‌گیری: به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ارزیابی کنند که آیا برنامه‌های آموزشی آن‌ها توانسته‌ است توجه و مشارکت کارکنان را جلب کند یا خیر. همچنین، این شاخص می‌تواند نشان دهد که آیا نیازهای آموزشی کارکنان به درستی شناسایی شده‌اند و برنامه‌های آموزشی به روشی قابل دسترس و جذاب ارائه می‌شوند. 

همچنین بیشتر بدانید: «عملکرد اثربخش: شاخص‌های کلیدی و داشبوردهای مدیریت عملکرد منابع انسانی»

2. ضریب نفوذ آموزش

تعریف: نسبت تعداد کارکنانی که به دوره‌های آموزشی دسترسی دارند یا عملا در آن شرکت نموده‌اند به کل کارکنان یک سازمان یا واجدین شرایط شرکت در دوره‌های آموزشی اشاره دارد. 

هدف از اندازه‌گیری: تعیین می‌کند چه تعداد از کارکنان واقعاً به فرصت‌های آموزشی دسترسی دارند و استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند به شناسایی نابرابری‌ها و زمینه‌های نیازمند بهبود در دسترسی به آموزش کمک کند و به سازمان اجازه می‌دهد تا برنامه‌های آموزشی را به گونه‌ای طراحی کند که همه کارکنان از آن بهره‌مند شوند.

3. ساعات آموزش به ازای هر کارمند

تعریف: این شاخص به میانگین ساعات آموزشی اختصاص یافته به هر کارمند در یک دوره زمانی مشخص (معمولاً یک سال) اشاره دارد.

هدف از اندازه‌گیری: هدف از اندازه‌گیری این شاخص بررسی میزان سرمایه‌گذاری سازمان در آموزش و توسعه کارکنان است. ساعات آموزش به ازای هر کارمند می‌تواند به عنوان معیاری برای ارزیابی قابلیت‌های مهارتی و رشد حرفه‌ای کارکنان استفاده شود و همچنین به شناسایی فرصت‌های جدید برای بهبود یادگیری و بهره‌وری کمک نماید.

4. مقایسه بودجه با هزینه‌کرد واقعی آموزش

تعریف: این شاخص، تفاوت بین بودجه تعیین شده برای آموزش و هزینه واقعی که برای انجام برنامه‌های آموزشی صرف شده است را اندازه‌گیری می‌کند.

هدف از اندازه‌گیری: هدف از این مقایسه شناسایی انحرافات بین پیش‌بینی‌ها و واقعیت‌ها است. بررسی این شاخص به مدیران منابع انسانی کمک می‌کند تا کارایی برنامه‌ها و تخصیص منابع را تحلیل کنند و در صورت نیاز، استراتژی‌های خود را برای بهبود هزینه‌های آموزشی و برنامه‌ریزی مالی برای دوره‌های آتی اصلاح نمایند. این اطلاعات همچنین می‌تواند به بهینه‌سازی تخصیص منابع و ایجاد یک طرح آموزشی معقول‌تر و موثرتر کمک کند.