قدرت داشبوردهای منابع انسانی
در چشمانداز کسبوکار مبتنی بر دادههای امروزی، حوزه منابع انسانی خود را در تقاطع محوری مدیریت کارکنان (People Management) و تصمیمگیری استراتژیک میبینند. یکی از تاثیرگذارترین ابزارهایی که به این انتقال کمک میکند، داشبورد منابع انسانی است که یک دارایی ضروری برای گزارشدهی و تحلیل سنجههای مهم منابع انسانی است. این مقاله به اهمیت داشبوردهای منابع انسانی، اجزای آنها و چگونگی ایجاد بینش عملیاتی از آنها پرداخته است.
بیشتر بدانید: «چگونه بلوغ علم تجزیه و تحلیل منابع انسانی را در سازمان ارزیابی کنیم؟»
اجزای داشبورد منابع انسانی
1. سنجهها
در قلب هر داشبورد منابع انسانی مجموعهای از سنجهها و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI) قرار دارد که بینشهایی را در مورد عملکردهای مختلف منابع انسانی ارائه میدهد.
2. نمایش ویژوال دادهها
یک داشبورد منابع انسانی با طراحی خوب از عناصر ویژوال برای نمایش داده ها به وضوح و جذاب استفاده می کند تا بتواند عمق و سرعت درک مخاطب را افزایش دهد.
3. ویژگیهای تعاملی
داشبوردهای منابع انسانی مدرن اغلب دارای ویژگی های تعاملی هستند که به کاربران امکان می دهد برای تجزیه و تحلیل عمیق تر دادهها، جزئیات را بر اساس انواع بخشبندیها فیلتر کند. این سطح از تعامل به تشخیص مسائل و اتخاذ استراتژی هدفمند کمک میکند.
در ادامه یک نمونه داشبورد منابع انسانی توسعه یافته توسط تیم آکادمی علوم داده ایران را میبینید. این صفحه مشتمل بر یک داشبورد کلی از وضعیت منابع انسانی شرکت است که مهمترین سنجهها را از فانکشنهای گوناگون منابع انسانی در بر دارد.
در داشبورد بالا مهمترین سنجههایی را میبینید که باید در گزارش منابع انسانی گنجانده شود. این سنجهها علاوهبر موضوعات کلی جمعیتشناختی (Demographic)، برخی از مهمترین سنجههای فانکشنهای جذب و استخدام (Acquisition and recruitment)، مدیریت عملکرد (Performance Management)، آموزش و توسعه (Training and development) و جبران خدمات (Compensation) را نشان میدهد. در ادامه توضیح بیشتری از سنجهها آمده است.
1. تفکیک جنسیتی کارکنان (Employee by Gender)
هدف: توزیع کارکنان در یک سازمان را بر اساس جنسیت آنها اندازه گیری میکند.
فرمول: درصد کارکنان بر اساس یک جنسیت = (تعداد کارکنان بر اساس یک جنسیت / تعداد کل کارکنان) * 100
2. توزیع کارکنان (Employee Distribution)
هدف: کارکنان را در بخشهای مختلف یا مکان های جغرافیایی اندازه گیری میکند.
فرمول: درصد توزیع کارکنان = (تعداد کارمندان در بخش/ کل کارکنان) * 100
3. تعداد جذب (Number of hires)
هدف: تعداد کل استخدامها را در یک دوره خاص نشان میدهد.
فرمول: تعداد کل استخدامها - تعداد استخدامها در یک دوره تعریف شده
4. نرخ غیبت (Absence Rate)
هدف: فراوانی و الگوی غیبت کارکنان را اندازه میگیرد.
فرمول: (تعداد کل روزهای غیبت / تعداد کل روزهای کاری موجود) * 100
5. کل جبران خدمات بر اساس گروه درجه (Total Compensation by Grade Group)
هدف: کل جبران خدمات کارکنان را بر اساس گروه عملکردی اندازه گیری میکند.
فرمول: مجموع حقوق و مزایا بر اساس گروه عملکرد
6. هزینه صرف شده در آموزش در مقایسه با بودجه آموزش (Actual Training Cost VS Training Budget)
هدف: فاصله هزینه واقعی صرف شده را با بودجه مصوب آموزش مقایسه میکند.
7. بازده هر نیروی تمام وقت (FTE Efficiency)
هدف: سود ایجاد شده توسط هر کارمند تمام وقت را اندازه گیری می کند.
فرمول: درآمد شرکت - هزینههای کارکنان تمام وقت / تعداد کارکنان تمام وقت
8. ریزش نیروهای جدیدالاستخدام (New Hire Turnover by Education Level)
هدف: میزان ترک سازمان توسط نیروهای استخدام شده در یکسال اخیر را اندازه گیری می کند.
فرمول: نیروهای استخدام شده در یکسال اخیر که شرکت را ترک کرده اند - کل نیروهایی که در یکسال اخیر استخدام شدهاند
9. درآمد به ازای هر نیروی تمام وقت (Compensation per FTE)
هدف: متوسط جبران خدمات را به ازای هر نیروی تمام وقت اندازهگیری میکند
فرمول: کل مبلغ جبران خدمات شرکت / کل تعداد کارکنان تمام وقت
جمعبندی
به طور خلاصه، همانطور که چشم انداز منابع انسانی به تکامل خود ادامه می دهد، سرمایه گذاری در داشبوردها برای سازمان هایی که قصد رقابتی ماندن و پاسخگویی به نیازهای نیروی کار را دارند، اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. در مقالههای بعدی به تفصیل به سنجههای هر فانکشن منابع انسانی به همراه مثال عملیاتی از آنها پرداخته میشود.
:References
Human Resources Analytics for Business Managers" by Kankana Mukhopadhyay- 2023- Cambridge Scholars Publishing"
دیدگاه خود را بنویسید