مقدمه

یکی از شاخه هایی دانشی که اخیرا بسیار مورد توجه کارشناسان علم داده و همچنین مدیران و دست اندر کاران منابع انسانی سازمانها قرار گرفته است؛ حوزه تحلیل  منابع انسانی (People Analytics) است. به اختصار تحلیل افراد یا همان تحلیل داده های منابع انسانی، به جمع آوری، و پردازش داده های مرتبط با کارکنان سازمان و انجام تحلیل و کشف بینش های کسب و کار از این داده ها می گویند. با توجه به اینکه درسالهای اخیر نقش سرمایه انسانی درسازمانها به عنوان عامل موفقیت سازمان، بسیار پر رنگ تر شده است؛ حوزه تحلیل داده منابع انسانی نیز توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

حوزه هایی که در منابع انسانی برای تحلیل داده ها مورد توجه قرار دارد؛ شامل، مدیریت عملکرد، مدیریت آموزش، جذب و استخدام، و سایر حوزه های مرتبط است. برای مشاهده داشبوردها و شاخص های هر حوزه می توانید به این لینک مراجعه کنید. 

پرسشنامه، ابزاری برای جمع آوری داده

یکی از ابزارهای پر کاربرد در جمع آوری داده برای تحلیل منابع انسانی، ابزار پرسشنامه است. به عنوان مثال در حوزه مدیریت عملکرد، یکی از روش های ارزیابی عملکرد کارکنان سازمان، ارزیابی 360 درجه است. در این روش کارکنان از دید مشتری، مدیر، همکاران، و خود فرد مورد، با استفاده از پرسشنامه، ارزیابی قرار می گیرند. همچنین برای بررسی رضایت شغلی کارکنان نیز از ابزار پرسشنامه بسیار استفاده می شود. در ارزیابی کیفیت و رضایت کارکنان سازمان از دوره های آموزشی برگزار شده نیز، پرسشنامه به عنوان ابزار جمع آوری داده مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار پرسشنامه و طیف لیکرت

در ساختار پرسشنامه ها معمولا دو نوع سوال به صورت سوالات عمومی و جمعیت شناختی و سپس سوالات مرتبط با حوزه پرسشنامه است. پاسخ ها معمولا به صورت طیف 5 سطحی و یا 7 سطحی لیکرت هستند؛ اما عموما از طیف 5 سطحی لیکرت استفاده می شود. در طیف لیکرت پاسخها به صورت گزینه های "خیلی کم، کم، متوسط، زیاد، خیلی زیاد" است. بسته به مفهوم سوال، بعضی مواقع به جای "متوسط" گزینه "نظری ندارم" استفاده می شود. این پاسخها به اعداد 1 تا 5 تبدیل می شوند و در ارزیابی و تحلیل مورد استفاده قرار می گیرند.

ویژوالهای مورد استفاده در تحلیل داده منابع انسانی

طیف وسیعی از ویژوالها در تحلیل داده های منابع انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. عموما برای داده های جمعیت شناختی از ویژوالهای دایره ای (Pie Chart)، ستونی (Column Chart)، و یا بار (Bar Chart) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین نمودارهای جدولی نیز برای نشان دادن جزییات می تواند مورد استفاده قرار گیرد. همچنین نمودارهای خطی نیز می تواند برای نشان دادن روند تاریخی یک موضوع در حوزه منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرد. نمودرا کارت میز می تواند برای نشان دادن مقدار کلی یک شاخص در حوزه منابع انسانی مورد استفاده قرار گیرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب مناسب ویژوال می توانید به این لینک مراجعه کنید.

نمودار رادار (Radar) در تحلیل داده منابع انسانی

یکی از نمودارهایی که برای تحلیل وضعیت از ابعاد مختلف بسیار مناسب است؛ نموداررادار(Radar Chart) است. در این نمودار می توان یک موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد و ابعادی که نقاط ضعف و قوت هستند؛ را شناسایی کرد. به عنوان مثال در حوزه رضایت شغلی کارکنان، پرسشنامه ها معمولا دارای چندین بعد رضایت مثل رضایت از محیط کار، رضایت از همکاران، رضایت از حقوق و مزایا و ... است. در زیر نمودار رادار ایجاد شده برای تحلیل پرسشنامه رضایت شغلی را مشاهده می کند. همانطور که از تصویر مشخص است؛ رضایت از کارکنان در وضعیت بهتری نسبت به سایر حوزه های رضایت قرار دارد.


فیلم آموزشی ایجاد نمودار را دار در Power BI

ابزار هوش تجاری Power BI این روزها یکی از محبوبترین از ابزارهای هوش تجاری و تحلیل داده ها است. برای ساخت نمودار رادار در Power BI، نیاز به رعایت نکاتی در مورد مدل داده و تبدیل داده ها است. در آموزش ویدیویی زیر،  به صورت کامل نحوه ورود  داده، تبدیل داده و ساخت مدل داده، . نیز ساخت نمودار رادار در Power BI آموزش داده شده است. شما می توانید فایلهای مورد استفده در این آموزش را از این لینک دانلود کنید. 



پایان